Abstracts
González Méndez, Viviana
Moving in and through Different Landscapes.
Nomadic Strategies to create Installations / Landscapes
The central issue of this artistic-research based project is landscape in three dimensions: landscape as an experienced phenomenon, landscape as a cartography and landscape as an artistic research-based construction. These dimensions will be experimented from a nomadic and from below perspective and taking the installation as a main media. For the research Installation is thought of, a) as an abstract machine that deals with the space as a system (in the dynamics between opening/closing). And b), from a nomadic perspective, as a constant displacement through and between places.
Main research questions are: How can landscape be understood as a phenomenon, as a cartography and a construction, from the perspectives nomadic and from below, taking installation as media? How can these possibilities expand the artistic concept of installation? How to delve into the possibilities of installation understood as an increasingly open system? In other words: How can my doctoral research contribute to create new types of artefacts related to landscape and installation?
The methodology will involve amongst others the experience of walking through a space and the observation of virtual ways of accessing space. The project will use strategies as: drift, randomness finding, carefully observation, collecting (objects, images, sounds descriptions, etc.), wasting time, and others.
Some main theoretical references are, in relation to landscape: Milton Santos, Michel De Certeau and Armando Silva; in relation to the nomadic: Jacques Atalli, Nicolas Bourriaud and Francesco Careri; in relation to territory and systems: Gilles Deleuze, Felix Guattari and Francisco Maturana, and in relation to artistic research and the media: Giaco Schiesser and Consuelo Pabón.
Herbordt, Bernhard / Mohren, Melanie
Institutionen als Kunst – Kunst als Institution.
Künstlerische Recherchen und performative Transformationen
Institutionen befinden sich im Umbruch. Bestehende Institutionen werden neu geordnet. Andere befinden sich in der Krise – als Folge politischer Veränderungen, städtebaulicher Möglichkeiten, leerer Haushaltskassen oder neuer globaler Anforderungen. Weltweit wird mit Neugründungen oder Umgestaltungen auf diese Entwicklung reagiert.
Mit dem kollaborativen künstlerische Forschungsvorhaben „Institutionen als Kunst – Kunst als Institution. Künstlerische Recherchen und performative Transformationen“ richtet sich unser Interesse insbesondere auf zeitgenössische Kunstinstitutionen, Organisationen von Künstler_innen und Institutionen, die selbst schon Kunst sind.
Nach der Sammlung und Analyse historischer wie neugegründeter Künstler_innen-Organisationen und anderer alternativer Institutionsentwürfe entwickeln wir das Experimentalmodell einer möglichen Institution zwischen Gästehaus, Akademie und Theater, implementieren dieses – u.a. durch die Verfahrensweisen aufführen, aufzeichnen, verschieben – in existierende Kontexte und beobachten die Ergebnisse in einer zu findenden Hybridpräsentation zwischen Lecture-Performance und (Online-) Dokumentation.
Im Zentrum stehen Fragen wie: Wie stellen sich Praktiken der (Selbst-) Kritik in Institutionen dar? Welche Modelle der Selbstorganisation, Transparenzsicherung und Partizipation werden eingerichtet? Welche Prinzipien der Kollaboration, Solidarität und des Gemeinsamen werden installiert? Wo verorten sich Institutionen zwischen Internationalisierung und lokaler Verantwortung? Welche gesellschaftlichen Veränderungsprozesse können durch sie initiiert werden? Welches Wissen produzieren sie? Und auf wie viel Fiktion sind Institutionen begründet?